Noodomstandigheden tijdens de vakantie
Je hebt er lang naar uitgekeken; de zomervakantie. Na lang wachten kan je eindelijk met je koffers op pad naar de zon. Heerlijk! Tot er noodomstandigheden uitbreken. Hagelbuien in Italië en Oostenrijk en bosbranden in Griekenland en Kroatië zorgen voor noodsituaties en teleurgestelde vakantiegangers.
Ben jij één van deze vakantiegangers? Of moet je nog vertrekken naar een rampgebied? Lees dan vooral verder.
Ik ben al op vakantie maar ik heb vragen met betrekking tot de noodomstandigheden
Ben jij al aangekomen op je vakantiebestemming? En heb je vragen over je verzekering, of wil/moet je eerder naar huis? Hier wat belangrijke informatie namens Faber Verzekeringen:
- Als je op vakantie bent en vanwege de weersomstandigheden naar huis wilt, kan je in de meeste gevallen voor de kosten geen beroep doen op de reisverzekering.
- Heb je extra verblijfskosten gemaakt omdat je terugreis vertraging heeft gehad door natuurgeweld? Overleg dan met jouw verzekeringsspecialist.
- Heb je schade dankzij de weersomstandigheden? Dan is dat uiteraard verzekerd. Neem hiervoor contact op met jouw verzekeringsspecialist.
- Ben je halsoverkop uit je accommodatie gehaald, in veiligheid gebracht en heb je daardoor weinig spullen meegenomen waardoor je nu kleding of toiletartikelen moet aanschaffen? Geef het door aan je adviseur.
Ik ben nog thuis, maar heb al een reis geboekt
Na lang wachten is het eindelijk zo ver, de vakantie waar je zoveel zin in hebt. Je zal het vast gezien hebben in het nieuws, de bosbranden verspreiden zich steeds verder en ook het noodweer in Italië en Oostenrijk is nog niet opgehouden.
Kies je ervoor om toch op vakantie te gaan. Bereid je dan goed voor. Volg het lokale nieuws, weet wat eventuele vluchtroutes zijn, zet lokale noodnummers alvast in je telefoon en zorg dat je je belangrijke spullen zoals een paspoort makkelijk bij de hand hebt, voor het geval je moet vluchten.
‘Kan ik mijn vakantie annuleren vanwege de weersomstandigheden?’, is ook een vraag die door je hoofd kan spoken. Maar ook: ‘Gaat mijn vlucht naar de betreffende locatie ondanks de omstandigheden?’. Welke impact de weersomstandigheden op je vakantie hebben kunnen wij helaas niet voorspellen. Wat we wel kunnen, is een aantal scenario’s uitdenken en aan je uitleggen. Zodat je nu weet wat je straks kan verwachten. Hierdoor weet je wanneer je kan annuleren en je geld terugkrijgt. Lees je mee?
Wanneer kan ik mijn reis annuleren?
- Je wil je los geboekte lijnvlucht en accommodatie annuleren. Er is geen negatief reisadvies, vliegtuigen vliegen volgens schema en de accommodatie is open. In deze situatie biedt de annuleringsverzekering geen dekking. Je kan namelijk op vakantie.
- Je hebt de accommodatie en de vlucht los geboekt. Nu is de accommodatie die je hebt geboekt, dicht. In dit geval is de accommodatie verantwoordelijk voor het terugbetalen van de kosten en kan je de lijnvlucht op basis van de zelf samengestelde reis annuleren.
- Je hebt je reis en verblijf los geboekt en nu is de vlucht als gevolg van bosbranden geschrapt, het hotel is wel gewoon open. In deze situatie is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de kosten van de vlucht en kan je de accommodatie annuleren op grond van de zelf samengestelde reis.
- Je hebt je vakantie via een reisorganisatie geboekt, er is geen negatief reisadvies en ook de vluchten gaan volgens schema. In dit geval kan je geen beroep doen op de annuleringsverzekering.
- Je hebt je vakantie via een reisorganisatie geboekt, er is geen negatief reisadvies wel wordt de vlucht geschrapt. In dit geval ligt de financiële tegemoetkoming bij de reisorganisatie.
- Je hebt via een reisorganisatie geboekt, er is geen negatief reisadvies, vliegtuigen gaan volgens schema maar de accommodatie is dicht. Ook in dit geval ligt de oplossing bij de reisorganisatie.
- Er is een negatief reisadvies afgegeven door het Ministerie van Buitenlandse zaken. Je kan een beroep doen op je annuleringsverzekering.
Onverwachte calamiteiten tijdens noodomstandigheden
In uitzonderlijke gevallen zoals de bosbranden in Griekenland kan je in aanmerking komen voor een vergoeding van het calamiteitenfonds. Als jouw aangesloten reisorganisator je reis moet aanpassen, dan worden de noodzakelijke meerkosten vergoed. Moet de organisator de reis tijdelijk staken, of moet je vervroegd terug naar huis? Dan krijg je een deel van je reissom terug.
Contact met je adviseur
Wil jij je vakantie annuleren in verband met de lokale omstandigheden? Of heb je vragen naar aanleiding van schade of een afgebroken reis? Dan mag je altijd (video) bellen, mailen, whatsappen of langskomen op kantoor. Wij helpen je graag verder!
Direct contact? Bel dan naar 058 295 50 35.